Lider današnjice
Kada si posljednji put imao/la neugodnu situaciju?
Prisjeti se situacije najbolje što možeš i razmisli o tome kako si reagirao/la. Jesi li se zapleo/la u
negativnosti ili si ostao/la pribrana? Ovisno o događaju, primjećuješ li kako te briga i tjeskoba odvlače u
negativnost?
Prirodno je reagirati negativno kada stvari izmaknu kontroli, osobito kada to najmanje očekujemo. To je
evolucijski mehanizam koji je pomogao čovječanstvu da se nastavi razvijati svih ovih godina. Međutim,
može postati opasno kada djeluje protiv nas.
Kako u teškim situacijala poboljšati vlastite komunikacijske vještine
Nažalost, neki ljudi takve situacije dožive više od drugih i počnu se smatrati žrtvama okolnosti.
Percepcija je sve, jer ono što tražiš to ćeš i naći. Moć slobodne volje znači da možeš vidjeti nešto loše u
dobroj situaciji i svejedno se žaliti. Netko će drugi pronaći dobro u negativnoj situaciji i iskoristiti je u
svoju korist. Važno je kako interpretiraš ono što vidiš.
Ono što pokušavam reći je da se ponekad dogode stvari koje su izvan tvoje kontrole i iako nisi kriv/a za
nastalu situaciju, i dalje imaš izbor kako reagirati.
Uhvatiti se u negativnosti nema koristi jer neće promijeniti ishod. Ako se uzrujaš, dopuštaš vanjskim
uvjetima da diktiraju tvoju sreću. Također, razmišljanje negativno o mogućem ishodu povećava
agresivnost u našem komuniciranju – čime se naš sugovornik stavlja u obrambeni stav, a samim time
postaje zatvoreniji za suradnju. U trenutku ljutnje u nama se izlučuje neurokemikalija zvana triptofan-
hidroksilaza koja privremeno smanjuje naš IQ. Što nas uvelike stavlja u inferirorniji položaj naspram
sugovornik, jer smo u tome trenutku jednake inteligencije kao i čimpanza. Stoga, ako planiramo postići
željeni ishod u komunikaciji i imati dostupan cijeli arsenal tehnika komuniciranja, jako je bitno ostati
staložen u ovakvim situacijama.
Tvoju patnju ne uzrokuje događaj, već način na koji reagiraš na njega
Ljudi vjeruju da je život nepravedan.
Život nije ni pravedan ni nepravedan; život ide dalje bez obzira na to koliko ga pokušavao/la promijeniti.
Ne želim reći da smo beznačajni u svemu tome. Želim reći da će se kojekakve situacije jednostavno
dogoditi, i nije događaj taj koji uzrokuje tvoju patnju, već način na koji reagiraš na njega.
Način na koji reagiraš na situaciju diktira hoćeš li biti u miru ili biti uhvaćen/a u “oluju situacija”.
Jesi li spreman/na prihvatiti ideju da shvaćanje života kao poštenog ili nepoštenog ne pomaže u teškim
situacijama?
Pitanja koja bi si trebao/la postaviti su:
- Što mogu naučiti iz ove situacije?
- Kako mogu izaći bolji/a iz ovoga što se događa?
Kažu da je osobina budućih lidera empatija. Ništa dodatno nije važno, samo empatija. Zato bi bilo dobro
pokazati ljudima da razumiješ koliko je ovo težak proces i da može potrajati godinama dok ne uspiju
istrenirati sebe za ovakvo shvaćanje života.
U današnje vrijeme najuspješniji lideri više nisu osobe koje posjeduju najviše informacije jer su
informacije danas dostupne svima. Ono što najuspješnije među nama izdvaja jest emocionalna
inteligencija ili empatija.
Zašto je tako i kako se empatija uklapa u svijet brojki?
Empatija ja teško dostupna, vrijedna i cijenjena, a u zasićenom tržištu predstavlja prednost samim time
što širi perspektivu i mogućnosti.
Možemo reći da empatija danas predstavlja ono što je nekada činila informacija.
Baš kao što dijamant ima svoju cijenu jer je rijedak, a sam postupak obrade zahtjevan i dugotrajan,
jedanko tako je empatija danas cijenjena jer predstavlja tržišnu prednost.
Imajući to u vidu dolazimo do logičnog zaključka: kreni prije nego te tržište pretekne.
Svaka tržišna prednost, pa tako i ova, vrijedi najviše u početku. Što više ljudi zna za nju i primjenjuje je –
to je ona više prosječna.
Prisjeti se slučaja najpoznatije kriptovalute Bitcoin. Tko ga je kupio na samom početku morao je uložiti
značajno manji iznos za postizanje maksimalnog profita. Što je više ljudi saznalo za njega to je taj omjer
postajao nepovoljnijim za pojedinca.
Empatija je vještina, a pravilo svake vještine glasi: primjenom do izvrsnosti.
Empatičko razumijevanje puno je više od pukog slušanja tuđe priče i nuđenja suosjećanja ili riječi
podrške.
Što prije to shvatiš, to prije možeš krenuti s razvijanjem vještine koja će u narednim godinama
predstavljati sve veću i značajniju prednost za tržišu.
Čak su i današnji komentari na društvenim mrežama postali ispušni ventil za moralno zgražanje i
društvenu nepravdu. Ovo nikome ne pomaže, osim što nas vuče u beznađe jer smo uvučeni u taj osjećaj
nepravde u svijetu.
Imajući ovo na umu, volio bih da razmisliš o ranijem primjeru nedavnog negativnog događaja u svojemu
životu.
Postavi si pitanja koja sam ranije napisao i vodi bilješke o tim mislima. Ostajući pozitivan/na u negativnoj
situaciji pobjeđujemo dan i prevladavamo negativnost svijeta. Što izabireš?
Zašto nam je važno poboljšati komunikacijske vještine
Vjerojatno su ti sve ove informacije već poznate, ali i dalje se pitaš kako da to promjeniš u svojoj situaciji?
Tu dolazimo do važnosti razvijanja vještina komuniciranja. Upravo zato što percepciju nije jednostavno
mijenjati, način na koji govorimo nam pomaže da je mijenjamo postupno.
Nije svejedno izgovaramo li:
- “sve je užasno” ili,
- “danas mi se sve čini užasnim”.
Prva rečenica zvuči kao činjenica, dok si u drugoj dajemo do znanja da je to trenutno stanje i da nam se
učinilo, što otvara mogućnost za promjenom. Jednom izmijenjen način na koji komentiraš svijet oko sebe
neće napraviti puno.
Ali, kako budeš svoj govor sve više mijenjao/-la, tako će se i tvoja percepcija uskladiti. S vremenom će ti
nov pogled na svijet postati automatiziran. 🙂